Seven Shades of Blood
Inleiding tot de tentoonstelling Seven Shades of Blood met werken van Maryam Najd en Micki Chomicki. De expo loopt tot 28 juni 2024 in de Micki Chomicki Gallery in Antwerpen.
For English see below
Wanneer Maryam Najd in 1992 afscheid neemt van Teheran om haar artistieke praktijk in Antwerpen te verrijken met nieuwe impulsen, laat zij niet alles achter. In haar kunst behoudt ze elementen uit de Iraanse miniatuurkunst, maar ook aandacht voor de Iraanse politiek, censuur en de positie van de vrouw.
In 2022 sterft de Iraanse Mahsa Amini in haar cel nadat ze wordt opgepakt voor het niet volledig bedekken van haar haren met een hoofddoek. Haar dood lokt maandenlang protest uit. De strijd voor vrouwenrechten inspireert Maryam Najd voor de reeks Nation Wide Protest. Najd’s portretten tonen kapsels op een pruikenstaander. Het gelaat ontbreekt, het werd gecensureerd, enkel de haren verraden de identiteit.
Met haar nieuwste reeks Seven Shades of Blood zet Najd een stap verder. Zoals eerder toont ze kapsels en wordt het gezicht opnieuw gecensureerd. Dit keer worden de zeven haartooien echter opgesloten in een brede geschilderde marge. Die rand bestaat uit kleur, abstractie en geometrische vormen. Het vernauwt onze focus. Het suggereert een erker, een venster, of een kader uit de Perzische miniatuurkunst. De brede kantlijn is een grens die het mysterie en de kracht van het kapsel beschermt of gevangenhoudt.
Zo schildert de kunstenaar een eigentijdse parabel. Naar analogie met Haft Paykar, een Perzisch epos uit de 12de eeuw, toont de serie een cyclus in zeven kleuren, van zwart tot wit, van zaterdag tot vrijdag, langs verschillende wereldrijken en hemellichamen. De nieuwe versie van Najd is een geactualiseerde vrouwelijke zoektocht naar vrijheid en verlichting.
Toen Micki Chomicki het werk van Maryam Najd ontdekte, ontstond er direct een band tussen de twee kunstenaars. Beiden waren apart, maar op hetzelfde moment, verdiept in de functies en betekenissen van kapsels. De creatieve samenwerking mondt uit in deze duo-tentoonstelling in een nieuw Antwerpse kunstgalerie met een bijzondere missie.
De Micki Chomicki Gallery deelt en bevraagt de intrinsieke waarden van haar met oog voor politieke macht, sociale identiteit, culturele versterking en zo meer. De ruimte start een caleidoscopische reis door het onderwerp van beharing en kapsels, een oneindige bron van inspiratie en magische eigenschappen, waarbij de subtiele wendingen en esthetische onderstromen van dit menselijke materiaal worden verkend.
In Seven Shades of Blood presenteert Micki Chomicki zeven evocaties of voorstellen. In dialoog met Najd toon ze combinaties van een dubbel fetisjisme van schoenen en haar. Opnieuw krijgen we suggesties over hoe de ervaring van zelfinzicht door het feminisme kan worden waargenomen. Zeven verschillende manieren van marcheren of protesteren. Zeven suggesties voor vooruitgang gedragen door vrouwenvoeten die de wereld raken.
Hoewel beide kunstenaars hun eigen perspectieven hebben en unieke creatieve interpretaties bieden, geeft de expo Seven Shades of Blood bevrijdende inzichten en verbindingen over denkbeeldige vrouwelijke lichamen van top tot teen. Ondanks hun verschillende artistieke achtergronden en andere tinten bloed, komen beide kunstenaars toch tot een gezamenlijke conclusie over het vrouwelijk zelfbewustzijn.
ENGLISH
Seven Shades of Blood
Â
When Maryam Najd bids farewell to Tehran in 1992 to enrich her artistic practice in Antwerp with new impulses, she does not leave everything behind. In her art, she retains elements from Iranian miniature art, but also addresses Iranian politics, censorship, and the position of women.
In 2022, Iranian Mahsa Amini dies in her cell after being arrested for not entirely covering her hair with her hijab. Her death sparks months of protests. The struggle for women's rights inspires Maryam Najd for the series Nation Wide Protest. The series depicts women's hairstyles on a wig stand. The faces are absent, censored, but the hair reveals their identity.
With her latest series Seven Shades of Blood, Najd takes it a step further. The characteristic hairstyle returns. The identifiable face is censored again. But the seven hairdos are enclosed in a broad painted frame. This edge consists of color, abstraction, and geometric shapes. It narrows our focus. It suggests a window, a frame, or a niche like we see in Persian miniature art. The wide margin is a limitation that protects or imprisons the mystery and power of the hairstyle.
The seven paintings can be read like a contemporary parable. Analogous to Haft Paykar, a Persian epic from the 12th century, the series depict a cycle of seven colors, from black to white, from Saturday to Friday, across different realms and celestial bodies. Today’s version by Najd, is a female quest for freedom and enlightenment.
When Micki Chomicki discovers Maryam Najd's work, an immediate connection is formed between the two artists. Both are individually but simultaneously immersed in the functions and meanings of hairstyles. The creative collaboration culminates in this duo exhibition in a new Antwerp art gallery with an exceptional mission.
The Micki Chomicki Gallery shares and questions the intrinsic values of hair with an eye for political power, social identity, cultural empowerment, and beyond. The space opens a kaleidoscopic journey through the subject of hair, an infinite source of inspiration and magical properties, exploring the subtle twists and aesthetic undercurrents of this human material.
In Seven Shades of Blood, Micki Chomicki presents seven evocations or proposals. In dialogue with Najd, she shows combinations of a double fetishism of shoes and hair. Once again, we receive suggestions on how the experience of consciousness through feminism can be perceived. Seven different ways of marching or protesting are shown. Seven suggestions for progress carried by women's feet touching the world.
Although both artists have their own perspectives and offer unique creative interpretations, Seven Shades of Blood provides liberating insights and connections about imaginary female bodies from head to toe. Despite their different artistic backgrounds and different shades of blood, both artists arrive at a joint conclusion about female self-awareness.